تجربه آزمون تافل

من علیرضا هستم در روز 17 مهر آزمون دادم که نتیجش امروز اومد که 102 شدم (ریدینگ 27 ،لیسنینگ 26 ،اسپیکینگ 23 ،رایتینگ 26 )گفتم نظراتمو بنویسم امیدوارم برایتان مفید باشه. من به علت اینکه ثبت نام مشروط کرده بودم باید تو این ماه نمره زبانمو ارسال میکردم بخاطر همین فرصت نکردم ماک بدم، اگر ماک میدادم مطمنن بهتر میدادم چون با اینکه تکلیفم مشخص بود استرس زیادی داشتم. حتما به نظرم دوتا ماک رو بدین خیلی تاثیر داره روی نمرتون قبل اینکه شروع کنم به نوشتن از اساتید خوبم آقای اعلایی، خانم جلالی ، خانم اقلامی تشکر میکنم که خیلی برام زحمت کشیدن و همچنین از برادرم حمیدرضا و پارتنر زبانیم خانم نسیم امینی تشکر میکنم که همراهان خیلی خوبی برام بودن.

از سطح زبانیم شروع میکنم و اعضای گروه که به سوالاتم جواب میدادن.

من قبل سربازی به مدت 7 ماه کلاس فشرده موسسه ای میرفتم که هر روز 5 ساعت کلاس بود و خب تا حدودی منی که زبانم خیلی ضعیف بود را تقویت کرد بعد از اون به خدمت شیرین سربازی رفتم D :و باعث شد خیلی چیزا رو فراموش کنم چون از جو زبان دور شدم. از مهر 99 شروع کردم به خوندن ولی خب خودخوان تقریبا بود که خیلی تاثیر رو به جلویی برام نداشت. اگر استارت قویم رو در زبان بخوام بگم من از نیمه ی دوم فروردین استارت زدم و از روزی 14 ساعت خوندن شروع کردم و رویای نمره 105 رو تو سر داشتم. استارت من با کلاس های پری تافل موسسه برزآبادی بود و بعدش کلاس های آقای علایی و در کل مسیر از زحمات خانم جلالی خیلی بهره بردم و خانم اقلامی همیشه با صبر و حوصله تمام سوالاتمو جواب میدادنو. من تقریبا 6 ماه خوندم البته من خیلی خوندم و شاید از خونه 3 ،4 بار اونم برای کارهای اداری بیرون رفتم و خیلی انگیزه داشتم که آزمون تافل که یکی از مهمترین بخش های اپلای هست را با نمره خوب پشت سر بزارم البته برای من یه جورایی انگیزه های شخصی هم داشتم برای موفقیت توش که منو خیلی رو به جلو هول داد.

خودشناسی و برنامه ریزی مهمترین بخش!

این تجربیات من هست و با توجه به شناختی که من از خودم داشتم برنامه ریزی کردم شاید یکی دیگه اگر این برنامه رو بره نمره مطلوبی نگیره. من با شناختی که از خودم داشتم میدونستم میتونم روزی 14 ساعت بخونم ولی شاید یکی نیاز به روزی 7 ساعت داره و روزی 14 ساعت بخونه زود خسته شه. ختما برای خودتون تو اکسل برنامه داشته باشین با تحلیل ! من برای هر Skill یه بخش اسکل داشتم که تمام TPOها را در بر میگرفت و تست هامو با سبز و قرمز مشخص میکردم و آخر نمودار کلی برای هر مهارت داشتم که روند افت یا پیشرفتمو ببینم و بر روی اشتباهاتم کار کنم شاید مهمترین بخشی که به من کمک کرد پیدا کردن اشتباهاتم و تمرکز عمیق برای برطرف آن بود من تمام اشتباهات TPO هامو مینوشتم به فارسی که چرا اشتباه زدم و قیل از زدن TPO بعدی اشتباه روز قبلمو میخوندن و اگر همون اشتباه مجدد اشتباه میزدم یه تنبیهی خودمو میکردم که بگذریم D: حتما با برنامه پیش برین و حتما برنامتون بر حسب روحیاتتون باشه و برنامتونو استاندارد بچنین که سنگ بزرگ علامت نزدن است. اگر برنامتون سنگین باشه و نتونین انجام بدین جز استرس و نگرانی هیچی براتون نداره. این نظرات به نظرم مهمترین بخشش همینی هست که یه کلیاتیی از مسیر دستتون بیاد و یه سری نکته های مفیدش رو در برنامتون پیاده سازی کنید نه این که کوپی از برنامه دیگران که اصلا جواب نمیده. من البته با توجه به مشکلات زندگی شخصی موقع استارت خیلی ذهن بهم ریخته ای داشتم و خب با دوره های Mindfulness که تقریبا همون مدیتیشنه تونستم که جلوگیری کنم از اینکه نتونم از بازده ی بالای مغزم استفاده کنم و در طول مسیر خیلی به آرامشم کمک کرد و تمرکزم اگر میخواست بهم بخوره جلوگیری کرد البته خیلی جاهام کم کمک کرد D :ولی در مجموع برام خیلی مفید بود. به نظرم قبل از شروع تافل که مسیر خیلی پیچیده و پر پیچ و خمی هست زندگیتون رو از چیزهایی که تمرکزتونو بهم میریزه و افرادی که انرژی منفی میدن بهتون و جلوگیری میکنن از پیشرفتون پاک سازی کنید و زندگیتونو رو چند ماه وقف زبان کنید چون به نظرم باید تافل رو چند ماه فشرده خوند و تمومش کرد چون خیلی ها رو دیدم مدت خیلی طولانی درگیرش هستن.

لغت:

من قبلا کتاب 4000 رو خونده بودم که لغتاش اکتیو نبود برام بعد از اون تمام لغت های TPO رو تو آنکی وارد کردم و هر شب قبل خواب حتی 3 شب بود میخوندم و هر اول وقت که بیدار میشدم باز میخوندم حتی با یه چشم بازD . :بعد 1212 روخوندم به توصیه ی اساتیدم. من یه دفترچه داشتم لغت های مفید رایتیگ رو در داخلش مینوشتم و یه دفترچه که لغت های مفید اسپیکینگ و سعی میکردم همیشه مرور کنم و بر روی دیوار لغت های خیلی خوب که دیر یاد میگیرفتم میچسبوندم و همیشه نگاه میکردم اگر یاد میگرفتم با کلمه دیگه جای گزین میشد. سعی کنید لغت های مفید رو اکتیو کنین !

اسپیکینگ:

مهارت به ظاهر سختیه ولی نیست D :شما فقط نیاز دارین TPO ها رو کار کنین و وقت بزارین براش روزی 2 ساعتی . من برای تسک 1 هر شب با پارتنر زبانیم خانوم امینی که از دوستان صمیمی هست اسکایپ میکردیم و چندتا تسک یک کار میکردیم برای تسک 2و3و4 هم باید خیلی وقت بزارین رو TPO و هی تکرار کنید دیگه دستتون میاد چجور باید متن رو بخونین و چه نکته هایی رو یاداشت کنید و چیا بگین. همش تکرار میشه مثلا بخش Biology دیگه یا حیوانی شکار میکنه یا یکی یکی دیگه رو میخوره یا همش موضوعات تکراری. این بخش فقط تمرین میخواد. سر آزمون به طرز عجیبی بازدتون بالا میره و مثل بلبل هرچی بلدین رو میگین! برای تسک 1 من باز یه دفتر داشتم که پارت بندی بود برای مصلا جملات استرس 10 تا جمله داشتم برای دانش آموز 10 تا برای استاد 10 و ….. که هرچی بهم میگفتین متناسب با جملاتم میگفتم.

رایتینگ:

من رایتینگ رو خیلی دوس داشتم من خب برای کلاس آقای اعلایی میفرستادم و همه نمره میگرفتم یه روز حالم خوب بود جزو بالاهای کلاس بودم یه روز حال نداشتم کم میگیرفتم و یا درگیر پروپوزال نویسی و … بودم و با خانم جلالی هم کار میکردم که خیلی خیلی کمکم کردن. رایتینگم سمپل خیلی میخوندم و جملات خوب و کلمات خوبشو استخراج میکردم من بیشتر رایتینگامو 3 ماه آخر تو وقت یا نزدیک به وقت مینوشتم . سر آزمون سرعتم خیلی بالاتر رفته بود و تو 22 دقیقه تسک 2 رو نوشتم. مهمترین بخشش پیشرفت تو رایتینگ سمپل خونی + نوشتن + ایراد یابی + استفاده از جملات و کلمات سمپل

ریدینگ و لیسنینگ:

این مهارت فقط تمرینه روزانس و واقعا تکنیک خاصی نداره البته باید کامل با سبک سوالا آشنا باشین به خصوص ریدینگ! سعی کند هر روز حتی یه دونه هم که شده بزنین معجزه میکنه !

جمع بندی :

دوستان تافل مسیریه که بالا پایین زیاد داره اصلا نا امید نشین وقتی نمرات بد گرفتین یا درصدتون بالا نرفت و زمانی که هم خیلی خوب شدین مغرور نشین به برنامتون ایمان داشته باشین. بعد از مدتی یک دفعه معجزه تلاشتونو میگیرین. کسی نیس که تلاش کنه نتیجشو نگیره ! زندگیتونو از مشغله های غیر ضروری پاکسازی کنید و فقط رو هدفتون تمرکز کنید و توکلتون به خدا باشه بی شک نتیجه میگیرین ! قول میدم D: راز موفقیت تو مهارت ها : تمرین تمرین تمرین و نا امید نشدن ! براتون بهترین آرزوهارو دارم و مطمئنم همه به اون چیزی که میخواین میرسین !

آزمون:تافل
1 آبان , 1400